Blogger Templates

Search This Blog

Wednesday 28 December 2011

reformasi 98 ~ sejarah negara

kk aku nak tulis maybe berunsurkan politik sikit.k tipu je.bukan sikit.tapi banyak unsur politik. HAHAHA. sebenarnya lebih kepada sejarah negara.reformasi 98 ni patut boleh ada dalam buku teks sekolah.tapi tahula kann dengan kerajaan UMNO macamtunya memang tak la nak letak dalam buku teks sekolah.hahaha tunggu pakatan rakyat memerintah baru kita masukkan dalam buku teks sejarah. xD

REFORMASI 98

berlaku sejurusnya selepas pemecatan anwar ibrahim sebagai timbalan perdana menteri oleh tun dr mahathir.anwar ibrahim dikatakan dipecat oleh mahathir atas sebab salah laku seks(liwat) , rasuah dan disiplin.jadi sekarang kita tahu tuduhan liwat saiful bukhari tu bukan yang pertama.sebelum ni diorang dah fitnah liwat tapi tak berjaya dibuktikan.gerakan reformasi ni disertai oleh beratus ribu rakyat Malaysia yang menyokong anwar ibrahim.anwar ibrahim sebenarnya tidak bersetuju dengan cara tun dr mahathir yang menyalah guna kuasa untuk kepentingan diri sendiri dan kroni.so bila tak sehaluan mahathir dapat lihat yang anwar ibrahim ni memang tak boleh diharapkan utk menjaga kepentingan mereka dalam kerajaan.jadi pada masa itu anwar ibrahim telah diberi kata dua iaitu utk meletak jawatan atau dipecat dari semua jawatan dalam kerajaan.anwar tak letak jawatan sebab dia taknak tunduk dgn mahthir dan tak relevan utk dia letak jawatan. ketika berlakunya gerakan reformasi ni rakyat malaysia telah bangkit dan buka mata dengan kezaliman tun dr mahathir.masa tu ada pelbagai slogan yang sering didengar  ketika berhimpun seperti "MAHATHIR UNDUR,UNDUR SEGERA", "MAHATHIR LETAK JAWATAN" , dan "REFORMASI".sekarang pun masih boleh dengar lagi perkataan REFORMASI dilaungkan kalau ada ceramah dari Pakatan Rakyat. walaubagaimanapun anwar ibrahim telah ditangkap pada tahun 1999 di bawah ISA.kesan dari gerakan reformasi ni dapat  dilihat ketika pilihanraya 2008 dimana kerajaaan BARISAN nasional banyak kehilangan kerusi di parlimen.


kalau nak cerita semua memang tak habis sebab memang panjang kisahnya so untuk memudahkan semua orang memahami dan melihat sedikit sejarah ketika reformasi 98 boleh tgk video di atas.durasi video agak panjang so siapa yang rasa kelajuan internet agak tidak memberangsangkan boleh pergi ke cyber cafe berdekatan.HAHAHAHA. 


*part paling best masa minit ke 20.30 . rakyat Malaysia beramai ramai melaungkan "MAHATHIR LETAK JAWATAN". hehehehehehe 


video ni takde copyright dan tuan punya video pun dah benarkan siapa siapa saje untuk kongsikan video ni. mari kita sebarkan supaya ramai lagi rakyat boleh tengok video nih. :)

No comments:

Post a Comment